6 redenen waarom sociale media Belangrijk zijn voor uw bedrijf

Een digitaal landschap behelst door sociale media... Hierdoor navigeren is een opdracht die in eerste instantie als vanzelfsprekend wordt beschouwd door vele organisaties. Even iemand intern aanstellen om zich af en toe bezig te houden met het plaatsen van content op je Facebook-pagina. Gemakkelijk, maar niet optimaal.

Ruim 6 miljoen Belgen loggen iedere dag in om hun Facebook te bekijken. Meer dan 2.7 miljoen professionals zitten op LinkedIn. 120.000 Belgen tweeten er op los. Cijfers die wijzen op een markt van ongekende grootte en een nog groter potentieel. Maar wat kan je hier als bedrijf nu specifiek mee bereiken?

 

6 redenen waarom sociale media essentieel zijn voor bedrijven:

  1. Leads genereren: Kleine start-up of grote speler, als bedrijf moet je steeds nieuwe klanten aantrekken om je marktpositie te verstevigen. Het uitbreiden van je klantenbestand op een professionele en efficiënte manier, het ontwikkelen van een superieure website en webshop of een doeltreffende marketingstrategie uitwerken zijn enkele wegen die je zal moeten bewandelen.

  2. Engagement verhogen: Na het aantrekken van nieuwe klanten moet je deze natuurlijk ook kunnen behouden. Op regelmatige basis converseren met je klanten via nieuwsbrieven, tijdelijke aanbiedingen of promoties helpen de klantenbinding te verhogen. Persoonlijke communicatie is hierbij de sleutel en kan het best gerealiseerd worden via een sociale media kanaal als Facebook. Via die weg kom je direct in de persoonlijke wereld van een klant terecht.
     
  3. Informatieve expertise: Jij weet als bedrijf vaak meer dan een consument ooit van jou product of dienst zal weten. Het is daarom belangrijk dat jij de informatieve expert wordt binnen je gebied. Je klanten via sociale media op de hoogte houden van de laatste nieuwe trends in de branche, wat er binnen jou bedrijf gebeurd en inspelen op relevante nieuwtjes zijn enkele manieren waarop dit gerealiseerd kan worden. Jouw expertise samen met engagement van de klant staan garant voor een bloeiend bedrijf.
     
  4. Imagoversterking: Naamsbekendheid is doorslaggevend voor het succes van elke organisatie. Een groot deel van je potentiële klanten komen met jou in contact via doorverwijzing. Voor het tijdperk van sociale media gebeurde dit steeds via mond-tot-mond reclame maar tegenwoordig is dit effect ook online te sturen. Bouw jouw digitale omgeving zo uit dat het conversatie toelaat en een positief beeld schept van jou als persoonsgericht en geëngageerd bedrijf.
     
  5. Personeelswerving: Het succes van een bedrijf wordt grotendeels bepaald door de medewerkers. De gigantische database waartoe kanalen als Facebook en LinkedIn jou toegang bieden kunnen het verschil betekenen tussen een goede werknemer aanwerven of dé ideale match qua vaardigheden en talent vinden. Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig 94% van de werkzoekenden via sociale media te werk gaan, terwijl slechts 37% van de bedrijven deze kanalen gebruiken in hun aanwervingsproces. Geautomatiseerde screeningtools helpen je om deze enorme voorraad aan menselijk kapitaal te verkennen.
     
  6. Verkoop genereren: Uiteindelijk is ieder bedrijf op zoek naar een effectieve en betaalbare manier om meer verkoop te genereren. Kenmerkend aan sociale media is dat het heel lastig is om werkelijk te weten te komen wat de 'return on investment' nu eigenlijk is. Dit komt omdat ze op de eerste plaats geen transactiegerichte kanalen zijn, maar eerder relatiegericht werken. In plaats van cijfers of geld valt het effect van marketing via sociale media beter uit te drukken in bereik en interactie. Verkoop genereren gebeurt vooral indirect: de creatie van een aantrekkelijk, informatief en persoonsgericht bedrijf met een sterk imago maakt van jou een vaste waarde in je branche. Algemeen zorgt jouw kwalitatieve aanwezigheid voor kwantitatieve groei in bereik, wat zich uiteindelijk vertaald in meer verkoop.

Call to Action: Met deze 6 punten in het achterhoofd kan je reeds aan de slag om jouw bedrijf op de digitale kaart te zetten. Denk kort even na bij welk punt jouw organisatie of bedrijf het goed doet of verbetering nodig heeft.

Hulp nodig bij het bepalen wat de rol van sociale media kan zijn voor jou organisatie? We can help, time for coffee! ;-)