De spelregels achter jouw Facebook-wedstrijd

We hadden het eerder al over die zes miljoen Belgische accounts. En we kunnen het niet voldoende benadrukken: dat is wat Facebook een unieke marketingtool maakt. Maar hoe lok je potentiële klanten naar de pagina van jouw bedrijf? Het populairste voorbeeld hiervan is de ‘Facebook-wedstrijd’, die op korte tijd heel wat aandacht op je bedrijf vestigt. Maar wat mag en wat niet? Wij zochten het uit en zetten de feiten even op een rijtje.  

Net zoals alle wedstrijden heeft ook dit soort een handleiding met de daartoe behorende spelregels. Wie deze niet volgt, komt al snel op het ‘Ga naar de gevangenis’- vakje terecht en mag een boze brief van Mark Zuckerberg verwachten. We overdrijven hier wat, maar Facebook kan je pagina wel offline halen, waardoor je al je fans en ook je eigen naam verliest. Daarom is het volgens ons essentieel om je een woordje uitleg te geven bij deze – toch wel strikte – regelgeving.

Wat mag er niet?

  • Gebruikmaken van de share-functie. Oproepen zoals ‘Deel deze pagina en win!’ of andere ‘Like, Share and Win’-acties zijn strikt verboden.

  • Je mag deelnemers niet vragen om zichzelf te taggen in een foto waar ze zelf niet op staan. Volgens de officiële Facebook-regels moet een tag altijd bij een persoon geplaatst worden.

  • Een gebruiker mag enkel deelnemen aan een wedstrijd op een apart tabblad, en dus niet op jouw tijdlijn. Hierbij kan je kiezen voor een tabblad waarin je een app gebruikt, die toelaat om fans vragen te stellen en deze door te sturen. Een mooi voorbeeld van zo’n app is Shortstack, die zelfs een gratis versie heeft.  

  • Je mag gebruikers niet vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten.

  • Je mag de winnaar van de wedstrijd niet taggen op je tijdlijn, wanneer je hem/haar bekend maakt. Je mag wel posten dat er een winnaar gekozen is en dat hij/zij een e-mail of persoonlijk bericht ontvangt.  

  • Je mag de tijdlijn van jouw bedrijfspagina niet afsluiten voor niet-fans. Iedereen moet dus kunnen deelnemen aan jouw wedstrijd.

Wat mag er wel?

  • Je mag deelnemers vragen om je pagina te liken.

  • Het is toegestaan om hen te vragen om te reageren op geposte berichten of foto’s.

  • Je mag hen vragen om iets te posten op de pagina van jouw bedrijf.

  • Je mag je potentiële klant vragen om een e-mail te sturen met daarin een motivatie om te winnen, een antwoord op een bepaalde vraag of zelfs gewoon de woorden ‘ik wil winnen’. Zo kan je jouw wedstrijd toch promoten op Facebook en sluit je ‘freeriders uit. Dit wil zeggen dat mensen die jouw prijs toch niet zo interessant vinden – en dus niet tot jouw doelgroep behoren – een omweg laat maken. Hierdoor haken ongeïnteresseerden sneller af en is de kans groter dat een echte fan de wedstrijd wint.

  • Je mag deelnemers vragen om een andere pagina te liken als voorwaarde voor deelname.

  • Je mag promotie maken voor wedstrijden die op een extern platform plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld Twitter of je eigen website.

  • Je mag op iemand zijn/haar tijdlijn een uitnodiging voor deelname posten.

Verplichte elementen

  • Het is sterk aan te raden om een wedstrijdreglement online te plaatsen. Dit bevat alle voorwaarden en regels voor jouw wedstrijd. Zo voorkom je discussie of een verkeerde interpretatie van het wedstrijdverloop. Zaken die je hier best in opneemt, zijn: deelnamevoorwaarden, wedstrijdduur, datum waarop winnaar bekendgemaakt wordt, de periode waarin de winnaar zijn/haar prijs kan afhalen, etc.

  • Maak de duur van de wedstrijd/actie duidelijk kenbaar.

  • Maak duidelijk (in je spelreglement bijvoorbeeld) dat Facebook niets te maken heeft met deze wedstrijd en dus geen verantwoordelijkheid draagt.

  • Vanaf het moment dat je een Facebook-wedstrijd op poten zet, ben jij dus verantwoordelijk voor deze actie. Jij houdt rekening met de leeftijdsgrenzen van jouw deelnemers. Wanneer een actie te maken heeft met bijvoorbeeld alcohol, mogen gebruikers jonger dan 18 jaar niet deelnemen.

Opgelet!

In België geldt een strikte wetgeving rond het organiseren van wedstrijden en loterijen. Naast de richtlijnen van Facebook zelf, dien je dus rekening te houden met de regionale wetgeving. Je mag als ondernemer geen tombola’s of loterijen organiseren, maar wedstrijden zijn wel toegestaan. Er mag geen deelnameprijs of inzet van klanten gevraagd worden, want anders wordt je wedstrijd beschouwd als een verboden kansspel.

Enkele voorbeelden van door Belgische wetgeving goedgekeurde Facebookwedstrijden:     

  • ‘De meest originele reactie wint’    

  • ‘De foto met de meeste likes wint’ : deze manier levert veel publiciteit op    

  • ‘De eerste vijf mensen die het juiste antwoord geven, winnen!’    

  • ‘Verzin de leukste titel voor deze foto’    

Ziezo, nu kan je zelf aan de slag! Social Ctrl wenst je alvast veel succes bij het organiseren van jouw wedstrijd. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Aarzel dat niet om contact op te nemen, want ons team staat klaar om u te adviseren.