Trek de juiste medewerkers aan via social media

In de huidige ‘War for Talent’ kunnen bedrijven zich maar beter wapenen met een gezonde dosis ‘employer branding’. Het aanbod geschikte profielen wordt schaars en de macht tijdens het recruteringsproces komt bij de kandidaten te liggen. Ondertussen zitten HR-afdelingen met de handen in het haar. De nieuwe generatie gekwalificeerde kandidaten is opgegroeid met social media en beschouwen bedrijfspagina’s als een belangrijke bron van info. Daarom is het voor bedrijven van belang om daar te gaan investeren in hun imago als werkgever en zich zo te onderscheiden.

Is ‘employer branding’ wel iets voor ons bedrijf?
Absoluut! Heel wat bedrijven kunnen bezig zijn met hun ‘employer brand’: van grote multinationals tot een hippe broodjesbar of zelfs de barbier met zijn gekke snor op de hoek. Je hebt er geen fancy marketingteam voor nodig dat zich verdiept in ‘corporate storytelling’. De enige goede voedingsbodem is een fierheid over het werk en de werknemers. Een KMO of kleine zelfstandige kan zelfs nog beter die persoonlijke touch geven. ‘Authenticiteit’ is hier het kernwoord. Ga bijvoorbeeld niet beweren dat alles altijd perfect is in het bedrijf, want dat wordt snel ontmaskerd op social media.

Hoe doe ik dat dan?
Even snel een vacature maken met een call-to-action en deze gaan adverteren naar de doelgroep is al lang niet meer voldoende. Om een goede reputatie als werkgever te ontwikkelen is ook geen groot budget nodig. Een correct gebruik van social media is wellicht de meest toegankelijke manier. Het doel hierbij is om betrokkenheid op te wekken bij (toekomstige) medewerkers. Als zij zich betrokken voelen met het bedrijf, nemen ze een ambassadeursfunctie op voor het bedrijf en dit biedt meer kansen voor het aantrekken van betere kandidaten.

Een ‘employer brand’ mag echter niet van bovenaf opgelegd worden maar moet van binnenuit
gedragen worden en op een duurzame wijze verder gefaciliteerd worden. Ga na wat medewerkers belangrijk vinden en speel daarop in om een intern draagvlak te creëren. Het is ook geen antibioticum voor een verziekte bedrijfscultuur, maar het kan wel een essentieel deel zijn van de oplossing. We gaan hier ook niet te naïef in worden: het biedt geen absolute garanties op die topkandidaten, want loonsverwachtingen en doorgroeimogelijkheden blijven nog steeds enorm belangrijk. Maar het toont aan dat er veel aandacht is voor medewerkers, wat een beslissende factor kan zijn voor kandidaten. Medewerkers met een waardenpatroon dat erg overeenkomt met dat van de organisatie voelen zich beter in hun job, in het bedrijf, presteren beter en blijven langer.

Louter zeggen “Wij zijn een leuk bedrijf om voor te werken” betekent dus niets. Werk aan je ‘employer brand’ en laat zien dat dat het geval is! Gun de volgers eens een blik achter de schermen zodat de positieve sfeer ook op social media in beeld komt:

  • Maak een originele bedrijfsvideo met veel aandacht voor de medewerkers.
  • Organiseer een (online) event waarbij kandidaten in contact komen met toekomstige collega’s.
  • Zet medewerkers regelmatig in de kijker: laat ze aan het woord over hun job, het bedrijf, een bepaald thema, een event, een project waar ze aan werken,...
  • Laat de social media van het bedrijf een tijdje overnemen door een medewerker (enkele guidelines zijn hier wel op hun plaats zodat het geen kakafonie van content wordt).

Dergelijke projecten hebben steeds een positief effect doorheen heel het bedrijf. Tot slot nog het belangrijkste aspect van employer branding: blijf er consequent op inzetten. Het is niet iets wat je zo nu en dan eens oppikt wanneer je nieuw talent zoekt.

- Jan (Community Manager)