Dit zijn de geschikte social media kanalen voor jouw bedrijf

In onze vorige blogpost gaven we reeds een overzicht van de verschillende soorten social media kanalen. Als bedrijf is het soms moeilijk te besluiten op welk kanaal je nu wel of niet aanwezig moet zijn. Er komen dagelijks miljoenen gebruikers bij en het is daarom van groot belang na te gaan welk kanaal het meeste geschikt is voor jouw doelgroep.  

Niet alle social media platforms zijn de moeite waard. Het is onmogelijk om overal op elk ogenblik aanwezig te zijn. Het heeft ook weinig zin om hetzelfde bericht op elk social media kanaal te zetten. Dat komt vrij lui en ongeïnspireerd over. Daarnaast is het belangrijk om toch enigszins consistent aanwezig te zijn, wat moeilijker is als je op veel sociale media aanwezig bent. Als bedrijf moet je beslissingen durven nemen en uit alle sociale media kanalen kan je er best 2 of 3 kiezen waarop je al je aandacht focust en inzet.

Om je te helpen bij deze keuze, vind je hieronder een beschrijving van de meest gebruikte social media kanalen en welk kanaal het meest geschikt is voor welke doelgroep.

Facebook

Facebook is het grootste social media kanaal en is het beste kanaal om als bedrijf op aanwezig te zijn. De doelgroep is breed en divers. Jongvolwassen zijn nog steeds een grote groep van gebruikers maar ook oudere volwassenen vinden hun weg naar Facebook.  Het is belangrijk de juiste content te posten op Facebook. Gebruikers zitten op Facebook om zich even te ontspannen en om te chatten met familie en vrienden. Daarom is het aangeraden om luchtige posts te creëren die je doelgroep aanspreken. De updates die je op dit sociaal medium plaatst mogen niet te bombastisch overkomen en mag niet op de zoveelste promotie of productfoto lijken. Het kanaal is uitermate geschikt om interactie met klanten aan te gaan.

Instagram

Het beste social media kanaal om mensen te inspireren is Instagram. Wanneer je je als merk sterk visueel wil presenteren, is Instagram ‘the place to be’.  Met Instagram kan je leuke foto’s de wereld insturen en je foto’s bewerken met allerlei leuke filters. Instagram werkt met hashtags: een hashtag is een woord of zin met daarvoor een #-teken geplaatst. Het is een link die je doorverwijst naar berichten die dezelfde hashtag gebruiken. Wanneer je als bedrijf snel wilt groeien, plaats je het best meer dan 10 hashtags, maar maximaal 15. Op deze manier kan je een veel groter publiek bereiken. Op dit kanaal is het de bedoeling om minstens elke dag een foto te plaatsen. Sinds kort heeft Instagram er een nieuwe functie bij: Instagram Stories. Je kunt foto’s voor een beperkte tijd op Instagram zetten. Je maakt een soort van slideshow van foto’s die automatisch verdwijnen na 24 uur. Je kan ook verschillende poppetjes, emoji’s en teksten toevoegen aan de foto. Vooral jongeren tussen de 20 en 30 zijn actief op Instagram.  

Twitter

Twitter leeft nog! Er zijn veel berichten verschenen over het einde van Twitter, maar niets is minder waar. Twitter is nog altijd springlevend met 319 miljoen maandelijkse actieve gebruikers eind 2016. Dit is wel een heel apart social medium door zijn specifieke regels. Dit kanaal is bedoelt om korte nieuwsupdates de wereld in te sturen. Elke post is beperkt tot maximum 140 tekens. Je hebt de mogelijkheid om een bericht te ‘retweeten’. Als bedrijf is het vooral belangrijk om de juiste content te plaatsen op het juiste tijdstip. Want tweets houden het geen uren of dagen vol. Twitter doet het vooral goed bij pendelaars en prime-time televisie.

Bij welke doelgroepen is Twitter populair? Twitter is vooral populair bij marketeers, in de modewereld, politici en journalisten. Het Twitter publiek is heel onvoorspelbaar. Je moet als bedrijf dus voorzichtig zijn met wat je tweet. Het is vooral belangrijk om in te spelen op de actualiteit en de reacties van je volgers op te volgen. Om als bedrijf sterk te groeien in dit kanaal is het aangeraden om met hashtags te werken. Zoek welke hashtags voor jouw bedrijf het waardevolst zijn.

LinkedIn

De focus van dit platform ligt nog altijd op het zakelijke. De gemiddelde leeftijd van een LinkedIn gebruiker ligt hoger dan op andere sociale media kanalen: 50% van de gebruikers zijn tussen de 30 en 64 jaar oud. Vaak gaat het om hoger geschoolden (54% van de gebruikers heeft een diploma hoger onderwijs). LinkedIn schenkt ook meer aandacht aan de content die wordt geplaatst. Zo blijven berichten soms wel een week zweven op je feed. Je bedrijfsprofiel is een eerste indruk die mensen krijgen als ze je bedrijf opzoeken. Het is dan ook belangrijk dat het er professioneel en verzorgd uitziet.  

Snapchat

Met meer dan 158 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd, waarvan voornamelijk jongeren, is dit een ideaal social media kanaal om deze doelgroep te bereiken. Met Snapchat stuur je foto’s en filmpjes die maximum 10 seconden duren voordat ze van de server verwijderd worden. Het voordeel van Snapchat is dat de gebruiker weet dat jij zijn aandacht voor slechts enkele seconden vraagt. Bovendien is de band met het merk of de organisatie persoonlijker en intiemer dan andere sociale media kanalen. Er komt geen photoshop of een professionele fotograaf aan te pas. Op Snapchat kan je net zoals Instagram een "verhaal" plaatsen. Je foto's en filmpjes blijven dan gedurende 24 uur zichtbaar, daarna worden ze van de server verwijderd. De gemiddelde leeftijd van een Snapchat gebruiker ligt rond 20 jaar. Het is dus belangrijk eerst te onderzoeken of zij een voldoende groot deel uitmaken van jouw doelpubliek.

YouTube

Door de opkomst van smartphones en tablets is de wereld van marketing en adverteren drastisch veranderd. YouTube is een website waarop iedereen filmpjes kan posten die door andere gebruikers bekeken kunnen worden. De filmpjes worden online gestreamd, wat wil zeggen dat de video’s bekeken kunnen worden zonder ze eerst te moeten downloaden. De inhoud van deze video's kan heel breed zijn: promotiefilmpjes, unboxing videos, je product/service laten zien, een presentatie van je bedrijf, een klant die een referentie geeft,... De mogelijkheden zijn oneindig.

De social media grabbeldoos is groot, het is belangrijk de juiste kanalen te kiezen die jouw doelpubliek bereiken. Kan je nog wat hulp gebruiken bij het maken van de juiste keuze? Neem gerust contact met ons op.