9 social media tips

1. Focus in het begin op 1 kanaal

Als je aan de slag gaat met social media, is het belangrijk om eerst voldoende kennis op te doen vooraleer je eraan begint. Zo heeft ieder kanaal zijn specifieke doelgroep en specifieke functies. Je zal dus moeten achterhalen waar jouw doelgroep het meest actief is. Kijk welk kanaal hier het best bij aansluit en focus je hierop.

2. Stap per stap groeien

Het is belangrijk dat je stap per stap groeit. Zo zorg je er best voor dat je succesvol bent op je eerste kanaal, voordat je de stap zet naar een nieuw kanaal. Spring zeker ook niet op elke trend. Onderzoek eerst deze trend. Kom je tot de conclusie dat deze interessant kan zijn voor jouw bedrijf en voor jouw volgers, maak er dan pas gebruik van.

3. Beloon je trouwe van fans

Je trouwe fans zijn mensen die echt van je merk of bedrijf houden. Het is heel belangrijk om deze trouwe fans te belonen zodat ze nog meer hun best gaan doen voor jou. Hoe kan je ze belonen? Geef ze exclusieve toegang tot content, unieke goodies en primeurs. Hierdoor voelen ze zich uniek en gerespecteerd.

4. Plaats interessante content

Vergeet niet dat mensen vooral ontspanning zoeken op social media. Met het promoten van nieuwe producten of enkel verkoopacties zul je maar weinig gebruikers echt weten te engageren. Zorg er in plaats daarvan voor dat je ook regelmatig interessante content plaatst die niet primair gericht is op het verkopen of promoten van je bedrijf. 

5. Zorg voor regelmaat

Het is belangrijk dat je op regelmatige basis nieuwe content plaatst op je sociale media. Post dus wekelijks een aantal updates, zodat fans en andere bezoekers nooit een 'dode' pagina te zien krijgen. Maak er daarnaast de gewoonte van om op vaste tijden, bijvoorbeeld een keer 's morgens, 's middags en 's avonds, in te loggen. Zo ben je er altijd relatief op tijd bij als iemand een vraag stelt of een klacht heeft. 

6. Ga in gesprek met je ‘haters’

Je zal altijd mensen hebben die niet van je merk houden of kritiek hebben. De boodschap is om je haters te omarmen. Geef ze echter wel altijd een duidelijk en eerlijk antwoord.

7. Leer van anderen

Ga opzoek naar merken in relevante markten die sociale media op een succesvolle manier inzetten. Bekijk welke content ze plaatsen en hoe ze communiceren op het platform. Haal er de leukste ideeën uit en pas ze zelf toe.

8. Werk met een contentplan

Hoewel er soms dringend een post online moet, kan het zijn dat je even geen inspiratie hebt. Met een contentplan heb je dit probleem niet en kan je alles beter managen. Een contentplan is een document waar je al je posts voor de komende periode opsomt met de voorziene datum, tekst, link en visual. Zo komt alles samen in één document en krijg je een veel beter overzicht. 

9. Neem social serieus

Wanneer je actief bent op sociale media, is dit een uithangbord voor je bedrijf. Voor veel mensen is dit het eerste contact. Zorg er dus voor dat je consistent bent in je content, je nooit lange periodes inactief bent en dat je vooral persoonlijk communiceert met je volgers.

Met deze 9 tips kan je alvast aan de slag op jouw sociale media. Heb je hier nog vragen over of ben je opzoek naar professioneel advies? Contacteer ons en dan nodigen we jou graag uit voor een babbel en een heerlijke tas koffie.