Haak in op de WK-gekte

Met het WK 2018 in Rusland in het vooruitzicht zien we op sociale media opnieuw tal van merken en bedrijven die hier, vaak op een leuke manier, op inspelen. Als social media agency zijn wij hier grote voorstander van, maar enkel wanneer het op de juiste manier gebeurt. 

Waarom inhaken? 

Op sociale media is het belangrijk een verscheidenheid aan content te posten. Pure sales gedreven post moeten steeds afgewisseld worden met eerder luchtige posts en liefst op maat van de doelgroep. Inhaken op de actualiteit vestigt, op een positieve manier, aandacht op jouw merk. Uit onderzoek blijkt zelfs dat inhaakberichten zo'n drie keer vaker worden gedeeld! Zulke berichten komen sympathieker over bij het publiek dan advertenties. Het WK is dé ideale mogelijkheid om op in te spelen aangezien het erg veel mensen wekenlang in de ban houdt. Inhaken verhoogt het persoonlijke karakter van het bedrijf en geeft mensen een positief gevoel over jouw merk. Bovendien worden trending topics vlot opgepikt op sociale media, waardoor je een heel nieuw publiek kunt bereiken. 

Hoe? 

  • Verander je huisstijl: geef je logo een duivelse make-over gedurende het WK. 
     
  • Verhoog het engagement op je pagina door je volgers bijvoorbeeld te laten pronostikeren op de afloop van de match. Dit kun je doen via een poll, via de comments, met Facebook Live, stemmen door middel van emoji's,... Interactie gegarandeerd! 
     
  • Doe een oproep om verkleed naar het werk te komen en beloon zij die dit ook effectief doen! Van alle werknemers die in zwart-geel-rood gekleed zijn, kun je een leuke foto of video maken die je op sociale media kunt delen. Dit draagt op een positieve manier bij aan het imago van je bedrijf én het komt de werksfeer ten goede. 
     
  • Organiseer een originele actie voor je volgers in WK-thema. Als café-uitbater kun je bijvoorbeeld oproepen om in outfit naar jouw bar te komen. Beloon deze klanten door hen een speciale WK-cocktail te serveren aan een voordeliger prijsje. Deze actie kun je perfect aankondigen via een leuke social media post. Dit lokt supporters naar jouw bar en de speciale cocktail prikkelt de nieuwsgierigheid. 

Hulp nodig? Wij kunnen je helpen, aarzel niet om contact met ons op te nemen!

Valkuilen

Tijdens het WK mag je je gerust volledig laten gaan in de voetbalgekte, maar let op voor enkele valkuilen. Uiteraard moet je rekening houden met de wetgeving omtrent merknamen. Geregistreerde merken mag je niet zonder toestemming gebruiken om er voordeel uit te halen. Zo zijn bijvoorbeeld volgende merknamen een no-go voor jouw inhaakcampagne: Rode Duivels, Red Devils, het logo van de Belgische ploeg, de Duivelse Drietand en nog enkele items rond het merk van de Rode Duivels. 

Verlies jezelf niet in de inhaakhype en blijf jezelf als bedrijf. Verander niet plots radicaal van stijl of tone-of-voice. Probeer in te haken op een manier die eigen is aan jouw merk of bedrijf. Om succesvol in te haken op het WK kies je best voor humor. Niemand houdt van een 'verplicht nummertje voor op Facebook'. Humor is niet altijd even simpel op sociale media, maar tal van bedrijven hebben reeds bewezen dat het werkt. Laat dus altijd je post nalezen, op die manier weet je zeker of het wel degelijk grappig is en niet kwetsend of beledigend. 

Zoals bijna alles in de digitale wereld is timing key. Staat heel Facebook reeds vol met min of meer dezelfde mopjes over een misser van Lukaku, dan heeft het geen nut om nog eens hetzelfde mopje te verspreiden. Als je te laat bent, accepteer dit dan en spring niet onnodig op de boot. 

Nog een laatste tip: Ben je als bedrijf absoluut géén fan van het WK? Geen nood, ook daar ligt een hele markt open want uiteraard zijn er een heleboel mensen die geen boodschap hebben aan voetbal. Dit is een ideale kans om ook hén te bereiken met een originele post tégen het WK voetbal. 

Wil je meer informatie over dit topic? Aarzel dan niet om ons te contacteren