Ephemeral marketing aaaand it's gone

Ephemeral marketing, een moeilijk woord voor een simpel concept: berichten, foto’s of (live)video’s delen die na slechts enkele seconden of maximaal 24 uur weer verdwijnen.

In een medialandschap waar de consument wordt overspoeld door boodschappen en prikkels, is vluchtige content een welkome afwisseling. Meer nog, de aandachtspanne van de gemiddelde sociale mediagebruiker ligt enorm laag waardoor je hun aandacht slechts enkele seconden kunt vasthouden. Content moet sneller, korter en met zoveel mogelijk informatie die we eigenlijk niet willen lezen, maar zien. Omdat de consument zijn aandacht niet meer zo makkelijk schenkt aan eender welke content, biedt ephemeral content een ideale oplossing. Je krijgt de aandacht van de consument makkelijker als hij of zij weet dat het maar voor enkele seconden zal zijn.

Waarom populair? 

Het idee van kortstondige content komt van Snapchat, maar werd al snel overgenomen door Facebook en Instagram die stories introduceerden. Maar wat maakt ephemeral content nu zo populair?

  • Exclusiviteit: omdat de content zo snel terug verdwijnt, wordt het als exclusief ervaren. Enkel de lucky few die er snel genoeg bij waren, hebben de post gezien én kunnen erover meepraten.
     
  • Stories checken is dagelijkse routine: velen checken elke dag hun stories, puur uit gewoonte en misschien wel een klein beetje uit verveling.
     
  • Fear of missing out: men is bang om iets leuks of belangrijks te missen en daardoor niet meer ‘mee’ te zijn met de rest.

Hoe toepassen op jouw merk

Het is dan ook niet verwonderlijk dat marketeers al snel op de ephemeral kar sprongen. Je kan gesponsorde stories inzetten voor je merk, bedrijf of dienst. Ook hier kun je de doelgroep simpelweg bepalen door middel van targeting. Maar dezelfde posts van Facebook ook als story gebruiken, zal averechts uitpakken. Vluchtige content moet de nieuwsgierigheid prikkelen, het moet relevant zijn, iets dat je doelgroep voor geen geld van de wereld had willen missen! Kies voor persoonlijke en intieme content zoals behind the scenes of een verslag van een privé-evenement, misschien clichés maar wel iets dat jouw doelgroep wilt zien.

Do it yourself

Een foto of video die je zelf snel maakt met je smartphone is authentiek en geloofwaardig. Er komt geen fotoshop of grafisch designer aan te pas, het is écht en kan niet gefaket worden. Berichten hoe het er op dit moment écht aan toegaat, wekken interesse bij de consument. Door dit soort berichten creëer je een band met je volgers en verhoog je het engagement.

Leuke extra’s

Heb jij de smaak te pakken dan zijn er nog enkele leuke extra’s die je kunt toepassen om de volle 100% te halen uit je ephemeral marketing:

  • Swipe up: bij Instagram kun je een link toevoegen aan je bericht. Vinden jouw volgers de content zo leuk en interessant, dan kunnen ze omhoog swipen voor meer informatie. Dankzij een ingebouwde link komen ze direct uit op de webpagina van jouw keuze. Let wel, dit kan enkel bij bedrijfsprofielen met minstens 10.000 volgers. 
     
  • Geofilter: met Snapchat kun je een filter maken voor een tijd- en locatiegevoelig evenement. Iedereen in de buurt van de locatie op een bepaald tijdstip, kan deze filter van jouw event toepassen op zijn of haar snap. Leuk voor hen én gratis micro-influencers voor jou.

Het is dus zeker het overwegen waard om ephemeral marketing op te nemen in jouw marketingstrategie. Voor meer informatie of hulp kun je ons altijd contacteren

- Lore (Community Manager)